Small But Dangers sta umetniški par, ki že s pomenljivo zastavljenim in ‘napačno’ napisanim imenom opozarjata na igro med formo in pomenom. Samostojno predstavitev v Likovnem salonu sestavljajo različna dela iz njunih umetniških zbirk. Ta so razmejena v mediju, vendar imajo skupni imenovalec v umetniškem izrazu, osnovanem predvsem na večpomenskem doživljanju sveta v vsej njegovi preprostosti. Fascinirana nad neopazno vsakdanjostjo, pomeni likovnih oblik, najdenimi predmeti in dvoumnostjo tehničnih principov, SBD bodisi formalno bodisi narativno vzpostavljata nove sisteme dojemanja vizualnega. Skozi semiološko igro, ki pomeni ponovni premislek o videnem, iščeta plasti pomenov pod zastavljenimi kodi nekega predmeta ali pojava. Tako v ready-made objektih, instalacijah ali povsem likovno opredeljenem materialu, kot tudi v video in power-point predstavitvah raziskujeta odnos med materialnostjo / formo in (ne)smislom. Na razstavi lahko vidimo enostavne, mehansko zmanipulirane vizualne učinke, recimo oblačke, ki se premikajo s pomočjo ventilatorja, ali kožušček, ki plapola v umetnem vetriču. Geometrični sistemi v risbah in slikah nastopijo kot konceptualne igre. Gobelini dobijo novo barvno, kompozicijsko in vsebinsko dimenzijo, značilno za abstraktna slikarska dela. Preproste hudomušne animacije kažejo na nadrealnost računalniškega programa Power Point. Liki, kot so jogi med izvajanjem asan, mrtev ptič in list v vetru, z neskončnim ponavljanjem gibov brez namena, prostora in časa v animaciji postanejo nesmiselni in absurdni.
SBD v svoji umetniški praksi gradita nove sisteme znakov, stvarem dodajata ali odvzemata enoznačno sporočilnost. Mitski označevalec po Barthesu je podoben alibiju: »Nisem tam, kjer mislite da sem; tam sem, kjer mislite da me ni.«(1) Za marsikatero delo SBD velja prav to izmuzljivo sožitje med formo in smislom, ‘mitski’ pomen se nam prav tako ves čas izmika. Umetnika namensko puščata svoji in gledalčevi interpretaciji vrzel, dvom nad pravilnim branjem umetniških del. Na drugi strani pomen posameznih del poenostavita do te mere, da se vrne na primarno raven razumevanja. S premišljeno prostorsko postavitvijo in obravnavo odnosa med posameznimi deli celote ustvarjata igralnico vizualnih govoric, gledalcu puščata prazne prostore za osmišljanje videnega, za asociacije, smeh ali občutje absurda. »Postavitve in vsak njihov detajl razumeva kot rebus, ki nima vnaprej določne rešitve oziroma je rešitev morda celo nemogoča. Manipulacija z vsebino je omejena na tisti minimum, ki še sproži sum, da stvar nekaj pomeni. Bolj kot so dela skromna, večji prostor prepuščajo tistemu, kar je v njih neoznačeno. S to poetično provokacijo problematizirava branje med vrsticami: poudarjava, da ga omogočajo in določajo ravno vrstice. V trenutku, ko izstopimo iz enega sistema znakov, ustvarimo novega. Neoznačeno v jeziku se kaže zgolj kot možnost, ki izgine takoj, ko jo udejanjimo. Rešitev iščeva na meji. S podobo manipulirava toliko, da neoznačeno postane potencial, ki pa ga ne napolniva. Učinek je metafizičen. Spominja na čaranje.« pravita umetnika. Kot graditelja in rušitelja pomenov torej osvajata poligon znakov, ‘mitov’ in govoric, kjer se pomeni izmikajo ravno tisti zaverovanosti širše družbene in kulturne realnosti.
Kustosinja: Maja Antončič
(1)Roland BARTHES, Mitologije, Ljubljana, 2015
Small But Dangers sta umetnika Mateja Rojc in Simon Hudolin. Pod skupnim imenom uspešno delujeta od leta 2004. Končala sta Šolo za risanje in slikanje v Ljubljani, Simon Hudolin tudi podiplomski študij na Akademiji za likovno umetnost. Predstavljata se na samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini. Trenutno je njuna postavitev del razstave Krize in novi začetki – Umetnost v Sloveniji 2005-2015 (MSUM, Ljubljana). Sta prejemnika nagrade VIG Special Invitation v sklopu Essl Award 2015, z Matijo Brumnom sta prejela drugo nagrado za fotografijo leta 2013, leta 2008 sta bila nominirana za Nagrado skupine OHO. Poleg njune umetniške prakse, predstavljene na celjski razstavi, se ukvarjata tudi z avdio-vizualnimi performansi ter scenografijami za animacije.