Bojana Križanec in Tomaž Črnej
OBJEMI NEPRIČAKOVANEGA
15. 6.—16. 7., Galerija Račka

Prijazno vabljeni na odprtje razstave v četrtek, 15. junija, ob 20. uri v Galerijo Račka. Bojana Križanec bo na odprtju izvajala participativni performans.

Celjska ustvarjalca Bojana Križanec in Tomaž Črnej sta posebej za Galerijo Račka zasnovala umetniški projekt, v katerem ustvarjata polja igrive intime ter skozi prikaz več delovnih procesov ter njihovih spodletelih in uspelih rezultatov preideta v igro namer in naključij, fantazij in razmerij. Obiskovalce vabita v prostore vizualnih dražljajev in objektov, kjer sobe simulirajo bivalne prostore, vendar se ti spajajo tako z značajem in zgodovino Galerije Račka kot z ateljejskim vzdušjem in nekaterimi aktualnimi razstavnimi rešitvami. Posamezna poglavja razstave tako postopoma razkrivajo erotične dražljaje, humorne zanke, sprožajo bodisi sramežljive asociacije bodisi drzno radovednost.

V svojih medijih ustvarjanja – keramiki in fotografiji – ustvarjalca na razstavi iščeta tiste skupne točke, ki se oplajajo s podobnimi, če ne celo istimi pojavi ali pogoji ustvarjanja. Oba medija namreč temeljita na obrtniških kvalitetah, aktiven ustvarjalen naboj pa jima, poleg umetnikovega zanimanja in vsebinske zasnove, daje ravno nenamerna napaka ali bolje rečeno trenutek, v katerem podoba postane izpolnjena v svoji nepopolnosti.

Angleški izraz »serendipity« se nanaša na nenamerno odkritje ali srečno naključje, ki prinaša pozitivne in nepričakovane rezultate. Navezuje se na nenamerno odkrivanje, ki zaradi nepričakovanih, a uspešnih rezultatov velja tudi za ustvarjalni proces, znanstveno odkritje in inovacije. Nanj se je ustvarjalec Tomaž Črnej oprl pri izdelavi fotografij s pomočjo aplikacije, ki deluje na podlagi uporabe umetne inteligence. Uporaba tehnologij in postopkov, ki so značilni za fotografijo, preide v sozvočje z digitalno manipulacijo podobe. Pri izboru motivov prepleta golih teles fotograf ne skriva posledic vmesnika AI, temveč jih uporabi za raziskovanje anomalij, deformacij, ki podobe napolnijo s plastičnostjo, z grotesknostjo in ekspresivnostjo. Fiktivne fotografije, nastale z uporabo namernih ukazov – pojmov (recimo akt, telo, keramika, studio itd.) ter izbor nepredvidenih posledic kodov ustvarjajo dialog s kiparskimi deli Bojane Križanec, ki se pri izdelavi keramičnih del in ostalih skulptur prav tako poigrava z dvoumnimi oblikami in serije del asociativno povezuje s seksualnimi temami ter pojmom užitka. Ti segajo od raziskovanja antične ikonografije in azijskih kultur pa vse do različnih kulturnih obredov in nekonvencionalnih spolnih praks. Njena dela večkrat vabijo k taktilni seznanitvi z vsebino objektov, materiali in oblikami. Umetničina gesta je pri predstavitvi del vselej gostoljubna, včasih obredna, večkrat zatrte pojme užitka pa v sami postavitvi na odprtju razstave izziva tudi skozi možnost okušanja in dotikanja.

Srečanje obeh umetnikov na razstavi Objemi nepričakovanega v Galeriji Račka ustvarja poskus sicer nenaključne igre srečnih naključij, soočanje s kodi erotičnega na eni strani in ustvarjanja presenečenja na drugi. Užitek in fantazija nista nikoli enoznačna, obravnava materiala ali pojmov digitalnega sveta je včasih nepredvidljiva, vendar umetnika še vedno sama usmerjata naš pogled in ustvarjata drzno ravnovesje vizualnih sporočil.

Bojana Križanec (1973) je samostojna kulturna ustvarjalka, ki je diplomirala iz kiparstva na Šoli uporabnih umetnosti Famul Stuart v Ljubljani. Njena izvirna kiparska dela in keramika se vedno dotikajo poglavij njene življenjske ali ustvarjalne poti, ki sega od Irske do Kitajske. Največ ustvarja v glini in kamnu, izdeluje keramiko za vrhunske kulinarične mojstre in gastronomske dogodke. Njena umetniška praksa sega tudi na polje performativnih praks. V performansu večkrat obravnava stereotipe spolov, vsebine pa nemalokrat združuje s kulinarično podrtimi temami. Samostojno je razstavljala v galeriji Hermana Pečariča v Piranu, galeriji Charlama v Sarajevu, galeriji Media Nox v Mariboru, galeriji Račka v Celju in sodelovala pri številnih skupinskih razstavah v Sloveniji in tujini. Za svoja dela je prejela več nagrad, med njimi tudi nagrado Majskega salona za najboljšo mlado umetnico in nagrado Obalnih galerij Piran za najbolj izvirno delo na Ex-temporu keramike. Njena dela so umeščena v stalno zbirko Centra sodobnih umetnosti.

Tomaž Črnej (1963) se je začel s fotografskim medijem ukvarjati kot samouk in se kmalu usmeril v polje, ki se giblje med narativno dokumentarno in umetniško fotografijo. Pozornost je pritegnil s Slovenija Press Photo 2010 nagrajeno serijo Napaka, ki jo je predstavil v galeriji Plevnik – Kronkowska (Celje) in v Centru sodobnih umetnosti Celje, kjer je v okviru skupinskih razstav večkrat sodeloval s svojimi projekti. Sodeloval je na festivalih: Fotonični trenutki (Galerija Janez Boljka, Ljubljana, 2016), Celje Fokus (2015), Svetlobna Gverila (Ljubljana, 2016) in na 4. festivalu sodobnega kolaža KAOS (Kranj, 2022). Leta 2019 se je v Likovnem salonu predstavil s samostojno razstavo in fotografsko serijo Oče je bil lovec. Črnej je razstavljal v Sloveniji, Italiji in Avstriji. Za svoje fotografsko delo je prejel domače in mednarodne omembe, priznanja in nagrade. Njegova dela so umeščena v stalno zbirko Centra sodobnih umetnosti.

Zavod Celeia – Center sodobnih umetnosti Celje
Podpora: Mestna občina Celje
Kustosinja: Maja Antončič
Besedilo: Maja Antončič

 

 

Preberi več

Zaprto

Galerija Račka / Gosposka ul. 3, 3000 Celje / torek - sobota 16.00 - 19.00 prazniki zaprto vstop prost V galeriji trenutno ni razstave.