Mestni muzej Koprivnica je razvil idejo o povezovanju umetnikov, galerij, muzejev in drugih ustanov v mestih ob reki Dravi ter na širšem panonskem območju z namenom organizacije razstave mladih umetnic in umetnikov. Od leta 2003 do leta 2007 je Muzej že organiziral skupinsko razstavo Drava Art Annale Koprivnica (DAAK), na kateri so sodelovali mladi umetniki in umetnice iz srednjeevropskega kroga, pri čemer so skozi umetnost obravnavali problematiko ekološko trajnostnega razvoja in aktualne komercializacije vode. V tem duhu je nastal Drava Art Biennale 2013 – skupinska razstava umetnic in umetnikov, ki se te teme lotevajo skozi različne medije in z različnih zornih kotov: od del s političnim podtonom do del z metafizično dimenzijo.
DAB ’25. – Ekofeminizem
Tematika lanskoletnega DAB je odprla neskladje med dvema poloma – sušo in poplavo – kot dvema poloma iste resničnosti. Velike spremembe v okolju povzročajo tudi velike družbene spremembe, ki poglabljajo politično-gospodarske konflikte. Utišanje te dualnosti je mogoče le s poskusom, da jo izravnamo, da ustvarimo harmonijo in vzajemno prepletanje ter podporo. V skladu z željo DAB po povezovanju in mreženju v letu 2025 prepoznavamo koncept in pomen ekofeminizma kot bistvenega za razumevanje in razmišljanje o vprašanjih, povezanih z vodo, in zato kot naravno “nadgradnjo” prejšnjih izdaj DAB.
“Termin ekofeminizem je leta 1974 prvič uporabila francoska teoretičarka Franꞔoise d’Eaubonne, ko je želela predstaviti potencial žensk za spodbujanje ekološke revolucije, ki bo zagotovila preživetje človeštva na planetu. Takšna ekološka revolucija bi vzpostavila nove odnose med spoloma, kot tudi nove odnose med človeštvom in Zemljo.”[1] Temelji ekofeminizma ležijo v nasprotovanju hierarhičnim binarnim delitvam (kultura – narava, moško – žensko, civilizirano – primitivno, človeško – živalsko), ki so bile pogosto uporabljene kot opravičilo za prevlado in nasilje ene skupine nad drugo, ti temelji pa so zgrajeni z vztrajanjem pri enotnosti živega in neživega sveta.
Ekofeminizem skuša združiti aktivistično delovanje, politično udejstvovanje, znanstveno in teoretično raziskovanje ter najde svoj pomen in namen le, če se nahaja vmes – na mestu medsebojnega prepletanja in srečevanja. V sodobnem svetu primanjkuje praktičnega in utelešenega razumevanja neločljive povezanosti med ljudmi in vsemi drugimi oblikami (življenja) na Zemlji. Ob vsem ostalem in navdihnjeni z delom in raziskavami Susan Griffin, vabimo umetnice in umetnike, da podvomijo v zahodno kulturno paradigmo, ki skuša izbrisati spomin na naše najzgodnejše interakcije z naravnim svetom in njihov pomen. Izkoriščanje narave, vključno z vodnimi viri, je tema ekofeministične umetniške prakse že od njenih začetkov (60. leta 20. stoletja). Kako so ekofeministične umetniške prakse videti danes in kako lahko prispevajo k varovanju narave? Kako te prakse pomagajo preoblikovati družbo in poglede na ekosistem? Na kakšen način ta umetnost postavlja pod vprašaj tradicionalne, hierarhične sisteme znanja? Kako lahko umetnost prispeva k bolj vključujočemu in celostnemu pogledu na svet, varstvu narave in nenazadnje vode? Kako lahko ekofeminizem in njegova filozofska izhodišča prispevajo k razmišljanju o ohranjanju vodnih virov? To so le nekatera od vprašanj, ki odpirajo prostor za razmislek o potrebnih spremembah v pogledu na ohranjanje voda in celotnega ekosistema – pogledu, katerega bistvo je spoštovanje in enakost vseh oblik življenja, sobivanje in vzajemnost med naravo in človekom.
“Ko danes stojimo na robu uničenja naravnega sveta, ki nas ohranja pri življenju, zberimo pogum ne le za prehod na trajnostne tehnologije, temveč tudi za spremembo načina, kako dojemamo ta svet in sebe.” (Susan Griffin)
RAZPIS ZA PRIJAVE
Umetnice in umetnike vabimo, da se prijavijo z največ dvema deloma, v kateri koli tehniki, mediju ali izrazni obliki. Vsa predložena dela morajo biti pripravljena za razstavo.
Vlogi je treba priložiti:
- življenjepis (CV);
- dokumentacijo o predloženem delu s tehničnimi podatki o postavitvi in izdelavi dela
(ime, leto, tehnika, dimenzije, kraj/e razstave);
- izjava umetnika/razlaga/ utemeljitev dela (1000-1800 znakov);
- opis dela: tehnika in material, dimenzije in prostorska razporeditev;
- fotografijo visoke ločljivosti (300 dpi) ali osnutek dela, v primeru performansa pa podroben povzetek;
- kontaktni – osebni podatki: ime, priimek, leto rojstva, naslov, telefonska številka, e-poštni naslov;
- soglasje GDPR za dovoljenje za obdelavo in uporabo podatkov v materialih in publikacijah kot del projekta.
Dela bo izbrala strokovna žirija: Ana Kovačić (Zagreb), Valentina Radoš (Osijek), Romana Tekić (Slavonski Brod), Maja Hodošček (Celje), Tanja Špoljar, Helena Kušenić (Koprivnica).
Rok za predložitev del je 1. 7. 2025. Šteje se, da je prijava prispela pravočasno, če je poslana na elektronski naslov razstave do polnoči na zadnji dan roka za oddajo prijav. Nepopolnih prijav in prijav, prejetih po roku za oddajo prijav, strokovna žirija ne bo obravnavala.
Prijave na natečaj z vso predpisano vsebino pošljite na elektronski naslov razstave: dab.prijave@gmail.com.
Kontakt: Helena Kušenić, hkusenic@muzej-koprivnica.hr, +385 99 306 8713.
S prijavo na razpis izbrane avtorice in avtorji Mestnemu muzeju Koprivnica podelijo pravico do brezplačne uporabe in reprodukcije predloženega gradiva za namen promocije projekta Drava Art Biennale v vseh medijih ter za objavo v katalogu, na vabilu, na plakatu ter na spletni in Facebook strani muzeja in projekta ter partnerskih institucij. Izbrane avtorice in avtorji svoja dela dostavijo v Galerijo Koprivnica osebno, po pošti ali z drugačnim načinom transporta, razen če se muzej s posamezniki dogovori drugače. Razstavljena dela bodo vrnjena na enak način, kot so prispela, v primeru vračanja del po pošti pa bo stroške poštnine poravnal muzej. Muzej bo avtoricam in avtorjem – razstavljavcem izplačal avtorske honorarje v skladu s finančnimi zmožnostmi projekta.
Dodatne informacije o projektu Drava Art Biennale so na voljo na uradni spletni strani Mestnega muzeja Koprivnica (www.muzej-koprivnica.hr) ali na Facebook strani Drava Art Biennale -DAB.
Koncept razstave se lahko, če je potrebno, poleg izbora prijavljenih del dopolni z vključitvijo referenčnih avtorjev, katerih ustvarjanje je usmerjeno v to tematiko. Izvedba tega projekta vključuje skupinsko razstavo izbranih avtorjev v Galeriji Koprivnica (7. 11. 2025 – 31. 1. 2026), nato pa bo razstava v letu 2026 gostovala v Muzeju likovnih umetnosti v Osijeku, Umetniški galeriji mesta Slavonski Brod in v Centru sodobnih umetnosti v Celju (Slovenija).
[1] MERCHANT, Carolyn: Ekofeminizem in teorija feminizma // Ecofeminism: between female and green studies (Ekofeminizem: med ženskimi in zelenimi študijami) (uredila Goran Đurđević in Suzana Marjanić). Zagreb: Durieux, 2020., 9.