Ana Straže
Živi užitki
19. 6.—29. 8., Galerija Račka

Ana Straže v svoji fotografski praksi ustvarja ravnotežje med intimno igro zajetja podobe in odzivom na vizualne pojave zunanjega, medijsko nasičenega in s podobami prenapolnjenega sveta, ki bi mu John Berger rekel globalni sistem zavajanja. Avtorica fotografije pretvarja v privlačne umetniške poze, ki nosijo več sporočilnih struktur. Fotografirani objekt oziroma subjekt postavlja neposredno v center slike, pa naj gre za tihožitne motive ali lastno telo, in jih z estetsko izčiščenostjo ter premišljeno čutnostjo pred nas namešča kot predmet občudovanja ali oboževanja. Fotografijam vrine še pogled na nenavadna stanja »stvari«, elemente kiča in prikrito erotično emancipirano igro narave in telesa. Tri serije na razstavi dobijo svojo sporočilno moč, ko v ritmu ponavljajočih se motivov začnemo odgrinjati zaveso formalne dovršenosti.

Projekt Rajski vrt/Garden of Eden (2012–2016) sproža razmišljanje o sprejemanju golote ter o položaju žensk znotraj različnih verskih in družbenih tradicij. Umetnica z modnimi krili golo žensko telo pokriva tako, da glava ni vidna in je pogled onemogočen, razkrito je tisto, kar običajno ni. Podoba z izbiro barv in materialov figure nosi lahkoten odmev popularne kulture, ki jo prizemlji družben kontekst. Serijo fotografij spremlja video, ki nam spodbudi misel o statičnosti in multiplikaciji nezavidljivega položaja ženske v družbi, ki ga spremlja občutek sramu. Delo namiguje na dojemanje drzne ženske telesnosti, ki na eni strani lahko pomeni merilo ali objekt poželenja, na drugi strani pa predmet zaničevanja ali popoln tabu.

Te rože ne bodo nikoli ovenele/These Flowers will never die (2016–2017) je projekt, ki pripoveduje avtoričino osebno zgodbo o daru, minevanju in spominu. S kontinuiranim fotografiranjem na desetine skoraj ovenelih cvetličnih šopkov Ana Straže ustvarja herbarij spominov, ki jih povzdigne z detajlnim prikazom propadanja rastlin na belem ozadju in tako hkrati secira minevanje skozi ustavljeni trenutek. Nekoč simbol naklonjenosti darovalca oziroma darovalke postane propadajoč produkt časa. Serija zelo jasno izraža potencial fotografije, da prikaže naravo vidno manj živo. Prav ta vmesnost v času ustvarja vsebinsko napetost v pogledu na delo.

V zadnji fotografski seriji Prepovedana hrana/Forbidden Food (2019–) avtorica predstavlja sodobno tihožitje. Na običajni hrani (predvsem zelenjavi in sadju) izpostavi precizne prereze, razplasti ali izpostavi njeno teksturo in z manipulacijo fotogenične postavitve objektom dodaja novo avro. Na eni strani nas serija spomni na fetišizacijo hrane, ki na družbenih omrežjih že nekaj časa predstavlja eno priljubljenejših tem. Vplivništvo namreč temelji na iluziji predvajanih podob, pričakuje čaščenje sledilcev in potrošništvo tako materialnih kot simbolnih vsebin. Serija »prepovedane hrane« med drugim podaja zelo plastičen in ustvarjalen odgovor na potrošniško in ekshibicionistično logiko popularne kulture. Izbrani estetsko komponirani kadri ustvarjajo željo po popolnem užitku. Živila v njihovi pojavnosti postanejo predmet občudovanja in poželenja, s samo transformacijo pa so v bistvu v resničnem življenju neuporabna in neužitna, na kratki rok tudi pokvarljiva. Olupljeno rezino grenivke, narezan jajčevec ali šop banan ustvarjalka izpostavi z dodatki, kot so biseri, bucike in barva, da postanejo privlačne skulpture, ki jim skozi estetsko igro skuša najti novo pojavnost. Rezultat te ni le privlačnost pogleda, ampak se zdi, da v samem rokovanju s hrano uživa tudi ustvarjalka sama. S serijo avtorica nadaljuje razmišljanje o prepovedanih sadovih in stereotipih navideznih rajev v družbi, ki jim med drugim pritiče prav raziskovanje mej estetike in užitka.

Ana Straže (1982) je leta 2013 na temo fotografije v sodobni umetnosti magistrirala na Naravoslovnotehniški fakulteti v Ljubljani, smer Grafične in interaktivne komunikacije. Leta 2009 je začela sodelovati na fotografskih natečajih ter prejemati domača in mednarodna priznanja. Med letoma 2013 in 2020 se je s svojimi fotografskimi projekti predstavila na več skupinskih in samostojnih razstavah. Med drugim se je samostojno predstavila v Galeriji Plevnik – Kronkowska, Celje (2016, 2017), na Festivalu Celje FOKUS (2016, 2017) ter na skupinskih razstavah v Galeriji Račka, Celje (2018, 2019), Galeriji Vžigalica, Ljubljana (2017), Galeriji sodobne umetnosti, Celje (2016, 2019, 2020), AQ Galeriji, Celje (2013, 2014), Tribeca Factory Interiors, Prato, Italija (2020). Njene fotografije zadnja leta v svoje vsebinske sklope uvrščajo mednarodne fotografske, modne, oblikovalske in umetnostne revije ter digitalne platforme: PhotoVogue (Italija), Uncoated Editions (Berlin, Nemčija), F-Stop Magazine (Čikago, ZDA), The Artling (Singapur & Šanghaj, Kitajska), Plain Magazine (Barcelona, Španija), Colossal (Čikago, ZDA). Za delo iz serije Prepovedana hrana/Forbidden Food je ta mesec prejela nagrado Sienna International Photo Award (“Runner Up” of the Creative Photo Awards 2021). Njeno delo iz serije Rajski vrt/Garden of Eden je umeščeno v stalno zbirko Centra sodobnih umetnosti. Živi in dela v Celju.

Kustosinja: Maja Antončič

Preberi več

Spremljevalni dogodki

Zaprto

Galerija Račka / Gosposka ul. 3, 3000 Celje / četrtek - nedelja 16.00 - 19.00 prazniki zaprto Galerija trenutno ne obratuje.